dagboek > overzicht
Dagboek ňktober 2015Bekiek hele maand 
 
17 ňktober om 12:35
 
Ronkende persberichten





Ik hew nyt sufeul met ronkende persberichten, sterkernňch ik wantrou dergeleke berichten. Elke dach krij ik as freelance sjoernalist de noadege berichten in myn mailboks anleverd. At ik ferfňlgens us kritys reagear op dergeleke ronkende berichten binne de rapen gaar. Ut is nyt anders. Gister ferskeen der un persbericht over ut antal winkelende besoekers in Sneek. Dat antal sit in de denkbeeldege lift. Dat fyn ik moai! Laat der gyn misferstaan over bestaan, mar ik wil su’n bericht wel met onderboude sifers. Dy saten nyt bij ut betreffende persbericht, mar ik kon se alsnňch krije, wat deselde middach gebeurde. Sjapoo, su hoart ut. Ok op frijdachmiddach. Na ontfangst fan de statistieken kon ik befoarbeld siën dat der alliennech op de Oasterdyk telt was. Hoe sit ut met de besoekers op ut Groatsaan? Ut Boschplein om mar us twee andere plakken te noemen.


Of de betrouberheid fan dizze sifers de toets fan’e krityk deurstaan kan? Ut binne sifers, krekt sukke positieve sifers as fan ut besoekesantal an de Sneekweek. In 2014, toen de Sneekweek nňch seuven dagen duurde, konnen we in persberichten leze dat der mar liefst 200.000 besoekers op ut evenement afkomen waren. Un ferrekte soad fon ik dat: 200.000 besoekers: 7 dagen = 28.571 per dach. Dat is omrekend alle inwoaners fan Sneek dy’t naar de Sneekweek komme. Gaan der nou us fanút dat de helt fan de besoekers fan búten komt dan mutte der dus 14.000 minsen per dach gebrúk make fan de parkearfoarsieningen dy’t de stad het. 14.000 besoekers, gemiddeld 3 in un auto=4666 parkearplakken. Sneek het ongefear su’n 2.500 beskikbere parkearplakken dęr’t ok binnenstadsbewoaners un plakje hewwe. Overigens sú dat betekenen dat ut andere deel fan de besoekers lopens ňf op’e fyts naar de stad toekomme. Sú de toename fan jeugd en toeristen ferklaard wurde kanne deur de komst met un eigen boat? De gemeenteleke havens lęge op frijdach en saterdach bomfol mar dęrna waren der wel wear plakken te krijen.



Dat sú dus betekene dat alle parkearplakken in de binnenstad grňtfol staan súden. Dat was beslist nyt ut gefal. Der was altyd wel un plakje. De tweede laach fan de Boschpleingarazy wurdde amper brúkt. Ik had/hew su myn twifels over dy hoge antallen!


En nou dy sifers fan ut winkelende públyk? Miskyn wil un kritise saakkundege der us naar kieke. Ik hoop dat ut waar is wat city-manager Dijkstra en cs beweare, mar ik nim nyt alles klakkeloas an. Nou su!


Hieronder ut persbericht over de toename fan ut winkelende públyk in Sneek + de statistieken ( dy statistieken binne anlverd deur Citytraffic en gemeente SWF ).


Binnenstadsmanager blij met stijging winkelend publiek in Sneek

Het aantal bezoekers van het winkelend publiek in Sneek zit behoorlijk in de lift. Ondanks de landelijke trend van dalende bezoekersaantallen, is het percentage in Sneek sinds 2012 met 15% gegroeid en specifiek in de afgelopen Sneekweek is er een verhoging van het aantal bezoekers met bijna 10% ten opzichte van 2014. Deze cijfers laten zien dat Sneek zich na een aantal moeilijke jaren weer positief herstelt.
Volgens Rudolf Dijkstra, binnenstadsmanager, “Sneek is een positieve uitzondering ten opzichte van veel andere Nederlandse steden. Sneek laat ten opzichte van bijvoorbeeld de binnensteden van Leeuwarden en Groningen een positieve ontwikkeling zien.”


Sinds 2014 is de werkgroep binnenstad Sneek opgericht om een aantal acties in werking te stellen die nodig zijn om de kwaliteit en aantrekkelijkheid van de binnenstad van Sneek te behouden en te verbeteren. Zo telt de gemeente Súdwest-Fryslân, in samenwerking met de VSZ, de passanten in het centrum van Sneek continue. Op basis van diverse telpunten wordt duidelijk in beeld gebracht, hoe het aantal bezoekers in Sneek zich ontwikkelt. De bezoekersdrukte wordt per uur gemeten en deze cijfers geven onder meer aanleiding om te onderzoeken of andere openingstijden van de retail in Sneek een optie is. Een vrijblijvend advies zal hierover gegeven worden aan de Vereniging van Sneeker Zakenlieden.

Daarnaast wordt achter de schermen hard gewerkt aan de leegstand,
bereikbaarheid en vindbaarheid van het centrum van Sneek. Ook staan het eenduidig communiceren van activiteiten, de mobiele marketing van Sneek en gratis wifi punten voor toeristen op de agenda.
Er wordt actief contact gelegd met verschillende vastgoedpartijen in de binnenstad om de leegstand onder de loep te nemen. Ondanks dat de leegstand niet van vandaag op morgen opgelost zal zijn, trekken aanvragen weer aan. Zo zijn een aantal winkelpanden inmiddels weer gevuld met nieuwe winkels en lopen er nieuwe aanvragen.


“De werkgroep binnenstad is van mening dat de huidige werkwijze voor zowel de ondernemers als de gemeente Súdwest-Fryslân een duidelijke meerwaarde biedt. Zo lopen er gesprekken met vele partijen die voor deze aanpak niet in beeld waren. Daarnaast vindt er regulier overleg plaats tussen belangrijke stakeholders in de binnenstad. Zowel vanuit de ondernemers als de gemeente wordt dit alles als zeer positief ervaren”, aldus Rudolf Dijkstra.